Forbes Magazin
A legnagyobb budapesti és főváros közeli magániskolák.
A cikk elolvasásához kattintson ide!
NL Café
Itt a gyerekek önmaguk lehetnek – bemutatjuk a Rogers iskolát | NLCafé
A video elindításához kattintson ide!
Manager Praxis
Alternatív iskolák – alternatív kerettantervek
A cikk letöltéséhez kattintson ide!
Nők Lapja
Agybaj - vagy még belefér? Interjú Szél Dávid, iskolapszichológusunkkal (2015)
A cikk letöltéséhez kattintson ide!
Kossuth rádió
Hogyan válasszunk iskolát? - Bemutatkozik a Rogers Iskola
A rádióműsor meghallgatásához kattintson ide!
FUGA Webrádió
Az Év Junior Tájépítésze Díj - Helyszín bejárás a Rogers Iskolában
Rádióműsor
oviabc.hu
A Rogers oktatási irányzat
A cikk elolvasásához kattintson ide!
Kölöknet
Alternatív pedagógiák: a Rogers Iskola
A cikk elolvasásához kattintson ide!
Dívány
Hat alternatív iskola - nagy vonalakban
A cikk elolvasásához kattintson ide!
Kölöknet
Alternatív pedagógiák - A Rogers Általános Iskola
A cikk elolvasásához kattintson ide!
Meseutca
A Rogers iskola szülői szemmel
A cikk elolvasásához kattintson ide!
Helyi Téma
Elsőben tanító nénit választunk, de mi lesz felsőben?
A cikk letöltéséhez kattintson ide!
Helyi Téma
Ami az életben számít
Helyi Téma
Önállóságra nevel a Rogers Óvoda
Helyi Téma
Ha fontos a felvételi - Középiskolára készít fel a Rogers Iskola
Meglepetés magazin
Alternatív iskolák sorozat - Nem kell intő vagy feketepont
The Budapest Sun
Developing EQ helps IQ
Éva magazin
Iskola melléklet
Rogers Café
A tanévben az utolsó nyílt napunk 2020. március 20-án más lesz mint a többi. Ezen a különleges nyílt napon óralátogatások helyett az iskolánk iránt érdeklődőket egy "kávéházi" beszélgetésre hívjuk. Délután 3-tól 5-ig a Rogers Café asztalainál a hozzánk látogató vendégek a Rogers Iskola különböző polgáraival beszélgethetnek egy-egy őket érdeklő témáról. A beszélgető partnerek között lesz több pedagógus, szülő és diák is. Vendégeink megtudhatják, milyen diáknak lenni egy bizalomra épülő légkörben, milyen tapasztalataik vannak a szülőknek gyermekük fejlődéséről, hogyan éljük meg közösen a Rogers iskolai létet. Pedagógusainkkal beszélgethetnek például arról, hogy milyen speciális tantárgyaink vannak, miben látjuk a tanulás lényegét, hogyan értékelünk, miként épül fel egy-egy napunk vagy egy évünk.
Csatlakozási pontok
Áttekintettük a csatlakozási pontokat (4. 6. 8. osztály), keresve azt, hogyan segíthetünk a hozzánk belépőknek vagy a tőlünk távozóknak.
Átjárhatóság
Iskolánkban a Nemzeti Alaptanterv szerint folyik az oktatás. A lassabban haladóknak lehetőségük van arra, hogy az alsó tagozaton képességeik szerint haladjanak. Fontos, hogy folyamatos párbeszéd legyen az iskola és a szülők között, így mindig lehetősége van a tanárnak meghatározni, hogy véleménye szerint hol áll a gyerek a tananyag tekintetében.
Beilleszkedés
Az új diákok beilleszkedése felsőbb osztályokba nagyobb problémát okozhat, hiszen minél hosszabb időt töltött a gyerek a hagyományos iskolában, általában annál nehezebb beszoknia az új rendbe. A 4. osztály után érkező újak számára megkönnyítheti a belépést, hogy egy viszonylag átmeneti időszak következik. A középső, felső tagozati ciklus nem kell, hogy feszített legyen a tananyag szempontjából. A lineáris tananyag elrendezés megkönnyíti a dolgunkat, időt hagy számunkra a részletezőbb, elmélyültebb megközelítésre, ezt könnyebb elsajátítania a hozzánk később érkezőknek is. A 7.-8. évfolyamra szóló programunk közvetlenül a középiskolára készít fel. Ezen a két évfolyamon lehetőség van arra is, hogy olyan hetediket már elvégzett gyerekek csatlakozzanak az osztályhoz, akik két tanévet szánnak arra, hogy a későbbiekben biztosabb alapokkal lépjenek tovább a középiskolába.
Sikeres középiskolai felvételi
A 7-8. évfolyamunk célja, hogy a gyerekek sikeresen felkészüljenek a felvételire, és a középiskolai életre. A két felvételi tantárgyra kiemelt figyelmet fordítunk a két tanév során, magyarból és matematikából heti 5 tanórát tartunk, képesség szerinti csoportbontásban. Tanórákba beépítjük a felvételi felkészítést a teljes 7-8. évfolyam során, az elmúlt évek felvételi feladatait is gyakoroljuk a tantárgyi anyagba ágyazva. A felvételi előtt intenzív kéthónapos felvételi előkészítő szakaszt tartunk. A szaktárgyi elméleti anyagokat egyéni kutatási feladatokkal és olyan művészeti eszközökkel dolgozzuk fel, mint a dráma, a film és a képzőművészet. A tananyag megtanulása mellett hangsúlyt fektetünk a kommunikációs készség és az együttműködési képesség fejlesztésére is. Foglalkozunk tanulásmódszertannal. Emelt szintű angol, komplex tudományos óra, egyéni prezentációk, projektek és kirándulások gazdagítják a programot. Tanulási stratégiákat tanítunk. Az önálló munkát és a csapatmunkát egyaránt támogatjuk. Ez a tevékenységközpontú feldolgozás segít rutint szerezni abban, hogy a lexikai tudást a tanulóink vissza tudják adni, el tudják mondani, önmagukat ki tudják fejezni. A 7-8. osztályainkban középiskolai tanárok is tanítanak nálunk, nem középiskolai elvárásokkal, de középiskolai szemlélettel.
Jellemző az intézményre valamely speciális pedagógiai módszer használata?
Saját pedagógiai programunk Carl Rogers által meghatározott alapelvekre épül. Tanáraink módszertani szabadsága lehetővé teszi a csoportokra és személyekre szabott módszerek (differenciálás, kooperatív tanulás, felfedeztető módszer, projekt módszer) alkalmazását.
Iskola és Óvoda - Pedagógiai program
Használnak egyedi tantervet?
Az iskola saját, a minisztérium által engedélyezett kerettantervvel rendelkezik - "Szociális kompetenciák fejlesztésére épülő alternatív, alapfokú kerettanterv általános iskolai intézmények számára" -, amelyet négy másik iskolával közösen dolgoztunk ki. A kerettantervünk a Nemzeti alaptantervre épül, azt kiegészítve sajátos nevelési elveinkkel nem a tananyag, hanem az iskolai légkör megváltoztatását tűzte ki célul. A pedagóiai programunkról és a tantervünkről további részleteket itt talál.
Iskola - Pedagógiai program
Hány osztályt indítanak, milyen létszámmal?
Évfolyamonként egy osztályt, max. 20-24 fővel. Kivétel volt ez alól a 2021/22-es tanév, amikor 2 első évfolyamot indítottunk.
Iskola - Felvétel első osztályba
Melyek a gyerekek kiválasztásának szempontjai az iskolába?
A legfontosabb szempontunk az, hogy a szülők elfogadják az iskola értékeit és célkitűzéseit. A gyermektől azt várjuk, hogy képes legyen beilleszkedni a közösségbe, haladni a tanulásban, a korának megfelelő önállósággal rendelkezzen. Meghatározó a gyermek együttműködési készsége, érdeklődése. A felvételnél figyeljük, hogy a gyerekek hogyan tudnak majd csoportként együttműködni. Ha már működő osztályunkba szeretne a gyermek csatlakozni, fontos szempont, hogy az adott közösségbe be tud-e illeszkedni.
Iskola - Felvétel
Hogyan foglalkoznak a speciális igényű gyerekekkel?
A tanórákon differenciálás és csoportbontás keretében segítjük az eltérő fejlődésű gyerekeket. Akinek ezen túl szüksége van rá, korrepetálást vagy fejlesztést kap. A pedagógusok munkáját fejlesztő pedagógus, logopédus, pszichológus, gyógypedagógus is segíti.
Iskola - Pedagógiai program
Hogyan értékelik a gyerekek munkáját?
A gyerekek a munkájukra, tevékenységeikre szóban folyamatosan kapnak visszajelzést a tanáraiktól. Emellett kiemelkedő a negyedévi és a háromnegyedévi önértékelések szerepe. Félévkor és év végén szöveges értékelés készül a gyermekek tanulásáról és a csoportban való életükről. 4. osztálytól a dolgozatokat százalékosan is értékeljük. A 7-8. évfolyamon a szöveges értékelést osztályzattal egészítjük ki.
Iskola - Értékelés
Hogyan vesznek részt a szülők az iskolánk és óvodánk életében?
A rogersi szemléletmódból és alapelveinkből következik, hogy a szülőkkel való kapcsolatunknak élőbbnek kell lennie, mint az általában megszokott. Fontosnak tarjuk, hogy a felmerülő problémákat mindig az adott pedagógus és a szülő tárgyalja meg először. Természetes, hogy a szülők fizikai jelenléte és a programokból való aktív részvállalásuk is életünkhöz tartozik. Például ők is vállalhatnak szakkört, segítségükkel tudjuk megoldani az eszközeink szállítását táborainkba, az ő segítségükkel valósulhatott meg udvarunk egyre gazdagabb eszközökkel való felszerelése, biztonságossá téve így mind az óvodás, mind az iskolás korosztály számára a játékteret.
Iskola és Óvoda - Alapelveink
A szülőkkel hogyan történik a kommunikáció?
6-8 hetente szülői értekezletet tartunk, évente legalább egy egyéni beszélgetésre van lehetőség a tanárokkal. Félévente szülői Fórumot szervezünk. Folyamatos tájékoztatást nyújtunk az iskola életéről itt a honlapunkon, a facebook oldalunkon és az iskolaújságban. Ezen túl lehetőség van a szülőknek az intézmény által szervezett szülő tréningre.
Iskola - Kapcsolattartás a szülőkkel
Elvárja az iskola a szülőtől az otthoni tanulmányi foglalkozást a gyerekkel?
Eleinte azt szoktuk kérni, hogy a tanulást bízzák ránk és a gyermekre. A szülőtől azt várjuk, hogy ebben támogatást nyújtson: segítse a gyermekét a felszerelésének a rendben tartásában, érdeklődjön tőle az iskolai dolgok felől, tartson kapcsolatot a tanítókkal. Harmadik osztálytól kezdünk házi feladatot adni a gyerekeknek. Ha úgy érezzük, hogy ebben szükség van a szülő segítségére, külön jelezni szoktuk. Esetenként külön foglalkozást kérünk, ha a gyermeknek bármilyen okból valamiből több gyakorlásra van szüksége.
Iskola - Házi feladat
Az odajáró gyerekek szülei bemehetnek az iskolába, óvodába?
Az iskola és az óvodai nyílt napok minden szülő számára nyitottak. Az iskolában az osztályok időnként saját nyílt napot is szerveznek. Ezen kívül a saját tanítóval illetve az óvoda pedagógusokkal előre egyeztetett időpontban az év folyamán bármikor be lehet jönni az iskolába, óvodába.
Iskola és Óvoda - Házirend
Milyen a napirend az iskolában?
1-4. osztályban 8:30-15:30-ig van tanítás. Az óraközi kis szünetekről a tanárok a csoportokhoz igazítva döntenek. 5-8. osztályban 8:15-kor kezdődnek az órák, a tanítás 2 és 15:30 között ér véget. Egy délelőtti nagyszünet és az egyórás ebédszünet időpontja közös, itt találkozhatnak egymással a különböző osztályba járó gyerekek.
Iskola - Napirend
Működik az iskolában napközi?
Iskolánk egész napos iskolaként működik: az alsó tagozaton az iskolai foglalkozások délután 1/2 4-ig tartanak. A felsősöknek délután kötelező vagy választható foglalkozások vannak, vagy néhány délután korábban el lehet menni.
Iskola - Napirend
Az iskola milyen anyagi hozzájárulást vár el a szülőktől?
A Carl Rogers Személyközpontú Iskola Alapítvány és az általa működtetett Carl Rogers Személyközpontú Óvoda és Általános Iskola az óvodai, iskolai felvételt, illetve a tanulói jogviszony és az óvodai elhelyezés fenntartását fizetési kötelezettséghez köti. Ennek a részletes leírását a Fizetési kötelezettségről szóló szabályzat tartalmazza.
Iskola és Óvoda - Anyagi hozzájárulás
Tudja az iskola a hátrányos helyzetű gyerekeket támogatni?
Hagyományos értelembe vett hátrányos helyzetű gyerekek nem járnak az iskolába. Azok számára, akik már több éve hozzánk járnak, és váratlanul megváltozik az anyagi helyzetük, a fenntartó alapítványunk működtet egy szociális támogató rendszert, azzal a céllal, hogy a rogerses közösségbe több év alatt már beszokott gyereknek anyagi okok miatt ne kelljen elmennie.
Iskola - Szociális támogatás
Milyen az iskola felszereltsége?
Az iskolánk az önkormányzattól bérli az épületet. Van tornaterem, udvar, kert, könyvtárszoba és számítógépterem, logopédiai fejlesztő szoba. Minden osztálynak saját osztályterme van. Több kis terem áll rendelkezésre a differenciált oktatáshoz, csoportbontáshoz. A tanításhoz a tanárok maguk választhatják meg a használt tankönyveket. A könyvtárban számos tanítás-tanulást segítő könyv áll a rendelkezésükre. Sok fejlesztő társasjátékot használunk a tanítás során. A tornatermünk jól felszerelt szertárral rendelkezik, a sport eszközök egy részét a szünetekben is szabad használni.
Iskola - Felszereltség
Milyen étkezési lehetőség van az intézményben?
Hagyományos és vegetáriánus ebéd igényelhető külön térítés ellenében, igény szerint.
Iskola és Óvoda - Étkezés
Milyen szakkörök vagy rendszeres szabadidős programok vannak?
A programunkban évfolyamfüggően kötelezően vagy szabadon választható a szakkör, melynek kínálatát az aktuális igények és lehetőségek szerint alakítjuk ki, 6-7 hetenként változtatva a kínálaton. Úszást minden évfolyamon heti 1 alkalommal szervezünk, amin a részvétel kötelező. A tanítási időn kívül délutánonként helyet adunk önköltséges szakköröknek, edzéseknek is.
Iskola - Délutáni foglalkozások
Milyen sportolási lehetőségek vannak?
A programunkban a testnevelés órákon kívül heti rendszerességgel van úszás, amin a részvétel kötelező. Télen járunk korcsolyázni. Lehetőség van labdajátékokra, ping-pongra, floorballra. Egyéb sport foglalkozások szervezésére a gyermekek és szülők igénye szerint iskolaidőn kívül van lehetőség.
Iskola - Sportolási lehetőségek
Milyen művészeti tevékenységeket kínál az iskola?
Az iskolában kiemelt szerepe van a művészeteknek, mint önkifejező eszköznek. Emelt óraszámban vizuális órát és dráma órát is tartunk. Ezen kívül szakkör keretén belül lehetőség van színjátszásra. Minden szünet után egy komplex művészeti témanappal indul a következő időszak.
Iskola - Művészeti oktatás
Vannak kirándulások, tanulmányi vagy sporttáborok az iskolában?
A tanév második hetében a gyerekek erdei iskolai programon vesznek részt, melyen legalább két éjszakát ott töltenek. Az évet egy közös táborral zárjuk. Ezen kívül vannak még osztálykirándulások, illetve 6-8 hetente külsős programok, esetenként külsős szakemberek bevonásával. Az osztályok szoktak olyan kirándulásokat is szervezni, ahol a szülők is részt vesznek.
Iskola - Táborok
Vannak iskolai ünnepek, hagyományos rendezvények?
Az évente ismétlődő rendezvények a következők: évnyitó, erdei iskola szeptemberben, szüret, karácsony, farsang, Rogers-napok a tanév végén és tábor júniusban. Az iskolai ünnepeken való részvételt elvárja az iskola. Ünnepeinkről itt olvashat beszámolókat.
Iskola - Ünnepek
Dolgozik az intézményben iskolaorvos, védőnő, gyógypedagógus, logopédus, pszichológus?
Az óvodában és az iskolában dolgozik iskolaorvos, védőnő, több gyógypedagógus, fejlesztőpedagógusok, tehetséggondozók, logopédus és pszichológus. A szülők egyénileg is kérhetik a segítségüket.
Iskola és Óvoda - Munkatársak
Felvesznek gyermeket már működő osztályokba?
Igen, a már működő osztály érdekeit szem előtt tartva. Feltételünk, hogy a szülők elfogadják az iskola értékeit és célkitűzéseit és a gyermek várhatóan képes legyen beilleszkedni a közösségbe és haladni a tanulásban. Meghatározó még a gyermek együttműködési készsége, érdeklődése, korának megfelelő önállósága.
Iskola - Felvétel
Mi a felvételi eljárás?
Az első osztályba kötött felvételi folyamat szerint vesszük fel az iskolába a gyerekeket. Felsőbb osztályokba tanév közben is van lehetőség jelentkezni. A felvételről itt talál információt.
Iskola - Felvétel
Fogadnak speciális bánásmódot igénylő gyerekeket?
Mivel célunk, hogy elősegítsük a gyermekek nyitott, a másságot elfogadó attitűdjének fejlődését, ezért a fogyatékkal élő vagy eltérő fejlődésmenetű gyermekeket is vállalunk, addig, amíg ez mindenki számára fejlesztő hatású. Fontos kritérium, hogy a gyermek csoportban fejleszthető legyen.
Iskola - Felvétel
Van felvételi vizsga?
Nem tartunk felvételi vizsgát. Egy hosszabb ismerkedési folyamat során döntjük el, hogy felvesszük-e az adott gyermeket. A leendő első osztályosoknak minden évben, általában március hó folyamán tartunk egy csoportos ismerkedő játékos foglalkozást, amelyen való részvétel feltétele az iskolába való felvételnek.
Iskola - Felvétel
Van lehetőség megismerkedni az iskolával/óvodával?
Van lehetőség látogatásra, egyéni ismerkedésre az iskolával és az óvodával, leendő tanítókkal, nevelőkkel. Az iskola és az óvoda a nyílt napokon, ünnepeken látogatható. A látogatás és ismerkedés a felvételi folyamat része, nagyon fontosnak tartjuk! Nyílt napjainkról itt talál információt: Rogers Iskola Nyílt napok, Rogers Óvoda Nyílt napok. Egyéni beszélgetésre előzetes időpont egyeztetés után biztosítunk lehetőséget. Kérjük jelezze nekünk az igényét a +36 1 209-3609-es telefonszámon.
Iskola - Nyílt napok
Hány gyerek jár az óvodába?
30 gyermek jár az óvodába. A vegyes életkorú csoportunkban együtt játszanak kisebb és nagyobb gyerekek.
Óvoda - Létszám
Milyen a napirend az óvodában?
7:30-9:30-ig folyamatosan érkeznek a gyerekek és reggeliznek. Ebéd előtt udvari játék vagy séta. 12:00-12:30-ig ebédelünk, utána csendes pihenő van. Délutáni választható foglalkozások és játék a csoportszobában vagy az udvaron 17:30-ig.
Óvoda - Napirend
Vannak kirándulások az óvodában?
Célunk a gyermekek természetes mozgáskedvének megőrzése, a mozgás megszerettetése, a nagymozgás és a finom, esztétikus mozgás kialakítása. A séták, a kirándulások nem csak a mozgásigény kielégítését, hanem együttes élményt jelentenek a csoportok számára. Az óvodai életről itt talál képes beszámolókat.
Óvoda - Kirándulások
Milyen művészeti tevékenységeket kínál az óvoda?
Az óvodában kiemelt szerepe van a művészeteknek, mint önkifejező eszköznek. A művészetek eszközeivel lehetőséget biztosítunk a gyerekeknek a hangulataik, tapasztalataik, vágyaik kifejezésére.
Óvoda - Művészeti nevelés
Hagyományos tantárgyak
A hagyományos tantárgyak szerint dolgozzuk fel a tudományágakhoz kapcsolódó témaköröket, de igyekszünk, ahol lehet, komplex foglalkozásokat tartani. Nagy hangsúlyt fektetünk az önálló gondolkodás kialakítására, a kommunikáció sokoldalú fejlesztésére, a kreativitás biztosítására, a készségek fejlesztésére, a tapasztalati úton szerzett tudás biztosítására és az önállóság saját úton megszerzett kialakítására.
Speciális tantárgyak
Vannak egyéb speciális tantárgyaink is melyek pedagógiánk megvalósításához nélkülözhetetlenek. Ezek nagy részében megjelennek a művészetek és a kutatás.
Kultúrkörök: Az alsó osztályokban a hagyományos tantárgyakon kívül minden osztály egy – az európai, ezen belül kiemelten a magyar kultúra gyökereinek tekinthető - kultúra szimbólumaival, szokásaival, hagyományaival ismerkedik. Sokat merítünk ezekből a foglalkozásokból: a kultúrkörök különbözőségei a másság elfogadására, a hasonlóságok pedig az emberiség közös gondolataira, érzéseire tanítanak mindnyájunkat. Komplexitása segíti a másik fontos alapelvet: tevékenységen keresztül, összetett problémákon és megközelítésmódokon át tanul igazán az ember. Így a kultúrkör kapcsán olvasunk regéket, mítoszokat, verseket, énekelünk és zenélünk, ruhát, ékszert, tárgyakat készítünk, ünnepek kellékeit szerezzük be, színházat és ünnepeket rendezünk, illetve meglátogatunk az adott kultúrához kapcsolódó magyarországi helyszíneket.
Első évfolyamon a magyar népszokásokkal, jeles napokkal, másodikban a zsidó kultúrával, harmadikban a pogány magyar kultúrával, negyedik osztályban az ókori görög kultúrával foglalkozunk. A kultúrkör szemléletét és komplexitását a felső tagozaton igyekszünk megőrizni úgy, hogy ahol lehet, ott a történelem foglalkozások témáihoz igyekszünk kapcsolódni a művészeti foglalkozásokkal. A kultúrköri foglalkozásokba igyekszünk a szülőket is gyakran behívni: az ünnepeken részt vesznek, egy-egy elmenős programra elkísérik az osztályt. Amennyiben a szülők vagy ismerősök között vannak olyanok, akik egy kultúrában érintettek, őket meghívjuk mesélni, foglalkozást tartani.
Szakkör: A szakkör egy – évfolyamtól függően - kötelezően vagy szabadon választható foglalkozás-sorozat, melynek kiemelt szerepe van abban, hogy a diákokat választásra, döntésre és felelősségvállalásra tanítsuk. A szakkör is a tehetséggondozás egyik színtere lehet, hiszen a tanulóknak lehetősége nyílik a saját érdeklődésük mentén elmélyülni egy adott témában vagy módszerben. A foglalkozások egy kézműves-/alkotótechnika köré szerveződnek, vagy egy téma köré, melyet többféle kézműves- és alkotótechnikával dolgoznak fel a tanulók. Ezeken kívül előfordulhat bármilyen egyéb foglalkozás is: idegen nyelv, tánc, mozgás, színház, sakk vagy más tananyagon túli, tehetséggondozással összefüggő témakör. A Rogers Napok kiállításán az adott évi szakkörök is bemutatkoznak alkotásaikkal.
Beszélgetőkör: A beszélgetőkör az egyik legjelentősebb a speciális foglalkozásaink között, színtere a folyamatos kapcsolattartásnak az osztályban, az egymásra figyelésnek, a véleménynyilvánításnak és problémamegoldásnak, a kommunikációs és konfliktuskezelő technikák tanulásának és gyakorlásának, az osztály életében a keretek, szabályok kialakításának.
A beszélgető kör egyik tematikus változata a hétzáró, amikor az osztály az adott hetet egy szempontból közösen gondolja végig, például a tanulás, a szociális lét, a vállalások, stb. szempontjából. A hetedik-nyolcadik évfolyamon zajló beszélgetőkört műhelynek hívjuk. Negyedikben pedig a kultúrkörhöz kapcsolódó, a görög demokrácia működésének szabályait szimuláló beszélgetőkört tartunk, amit népgyűlésnek nevezünk. A beszélgetőkörben az osztályfőnökök is részt vesznek facilitátori szerepben. Kommunikációs gyakorlatokkal, módszerekkel segítik a tanulókat a közlendőjük érthető elmondásában, a másik meghallgatásában, az egymásutániság meghatározásában.
Csoportjáték: Az osztálykeretben zajló foglalkozás kiemelt célja az ön- és társismeret fejlesztése, valamint a csoportépítés. A foglalkozást általában az osztályfőnökök tartják, a különböző évfolyamokon figyelembe veszik az adott korosztályi sajátosságokat és a foglalkozások céljait a csoport aktuális állapotához is igazítják. A célok között van az ismerkedés egymással, az iskola szabályaink megismerése, megértése, együttműködés fejlesztése, önállóság, önértékelés és a segítségkérés képességének fejlesztése. Felsőbb osztályban a teljesítmény elvárása és tisztelete; a kritika, az elismerés, az utasítások, az elvárások fogadásának képessége; a saját vélemény képviselete, a kamaszos értékek és viselkedések, ellenállások tudomásul vétele mellett az osztály, mint munkára szerveződött egész közös összetartása. Fő módszereink a dramatikus technikák, kooperatív feladatok, használunk ritmus- és koordinációs, valamint a légzést erősítő gyakorlatokat, csoportépítő és önismereti játékokat, a módszereket kombináljuk művészeti tevékenységgel (zene, mozgás, vizuális technikák).
Tanulásmódszertan: Már az alsó tagozaton folyamatosan, minden foglalkozáshoz kapcsolódva tanítunk a diákjainknak tanulási módszereket és technikákat. Erre épül az ötödik-hatodik évfolyamon tartott tanulásmódszertan nevű foglalkozás. A tanulásmódszertan szerves folytatása a hetedik-nyolcadik évfolyamon a projekt. A gyerekek olyan kérdésekre keresik a választ, hogy mi érdekli őket igazán, hogyan és mit tanulnak könnyen, miben tehetségesek, hogyan használják és hogyan fejlesztik a tehetségüket?
A tanulásmódszertan órák fontos fejlesztési célja, hogy a gyerekek megtanulják az információk hatékony keresését, a hiteles és nem hiteles információk megkülönböztetését, az információk kritikus kezelését és a tartalmak publikálásra való előkészítését. Olyan alkalmazói ismereteket tanítunk mint az internetes keresés, a szöveges dokumentumok létrehozása, formázása, táblázatkészítés, digitális képszerkesztés, adatok csoportosítása, táblázatba rendezése, adatkeresés digitális tudásbázis-rendszerben, az információ és adat ábrázolása, értelmezése grafikus eszközökkel.
Projekt: A Rogers Iskolában a tanulók már az alsó tagozat során megismerkednek a projekt módszerével, többféle formában kipróbálják azt, és a felső tagozaton egyre tudatosabban használják. A hetedik és nyolcadik évfolyamon külön foglalkozást is biztosítunk a módszer elsajátításához, készségszintű használatának gyakorlásához, valamint a projekten keresztül egy-egy témában való elmélyült ismeretszerzéshez.
A projektoktatás a kezdeményezésre, az együttműködésre és a kreatív, felfedeztető kutató technikákra helyezi a hangsúlyt. A diákok önállóan vagy kis csoportokban dolgoznak egy a valós életben felmerülő, az emberek többségét érintő kihívás, probléma megoldásán. A tanulók felismerik, megértik az adott projekt megoldásához vezető fő célt és utat, tervet készítenek, megfogalmazzák a feladatokat, maguk szervezik a feladatelosztást, az adatgyűjtés színhelyeit, az esetleges adatközlőket. A projekt eredményét bemutatják, értékelik.
Témanap: Hagyományosan a szünetek utáni első tanítási napot a megszokott tanítási hétköznapoktól eltérően egy témanap keretében töltik el a gyerekek. Ezen a napon a tanulók életkorilag vegyes csoportokban járnak körbe egy témát különböző művészeti ágak (zene, tánc, képzőművészet, dráma) mentén, időnként a tudományok felől megközelítve komplex módon. A témanapok azt a célt szolgálják, hogy életszerű, tevékenységközpontú, élményt nyújtó, s ezáltal motiváló foglalkozások közepette történjék a tanulás.
A témanap nagy teret enged a gyermekek szociális kompetenciáinak fejlesztéséhez. Ezek a napok amellett, hogy egyaránt megmozgatják kicsik és nagyok fantáziáját, alkalmat adnak a választásra és olyan, tantárgyakhoz nem köthető készségek kibontására, mint a kreativitás, a jó szervezőkészség, vagy épp a tolerancia. A különböző művészeti ágakkal való megközelítés segíti a gyermek önkifejezésének, önismeretének fejlődését.
Ünnepek
A tanévet öt periódusra osztjuk: mindegyik tanítási periódust egy ünneppel zárunk. Az ünnepeink lehetőséget adnak a tanultak bemutatására, közösséghez való tartozás megélésére, szociális kompetenciák fejlesztésére. Az első három évben munkánk, életünk keretét ezek az ünnepek adják: egy-egy időszak fő témaköre készülés az ünnepre. A folyamat természetes lezárása maga az ünneplés. A későbbi években inkább az ünnepek köré rakódott kulturális értékeken van a hangsúly. Az ünnepekre közösen, a szülők bevonásával készülődünk; az ünneplés maga is közös, közösségi. Célunk továbbá, hogy az ünnepek sokszínűségén keresztül a gyerekek megismerkedjenek kulturális gyökereinkkel, ezáltal nyitottabbá és elfogadóbbá válnak a különböző kultúrák értékei, hagyományai iránt amellett, hogy a sajátjukat is ápolják.
Tanévnyitó: A hagyományos iskolai "hivatalos" évnyitóktól eltérően a rogerses tanévnyitó a hozzánk újonnan érkezők ünnepe. Bemutatkoznak az osztályok kicsi előadásokkal, és az iskola ünnepélyesen, s egyben játékosan befogadja az új elsősöket, akiket iskolássá válásuk alkalmával meg is ajándékoznak az idősebb diákok.
Szüret: Őszi alkalom a közös ünneplésre és a megújult közösség megerősítésére. Különböző, a szürettel és az ősszel kapcsolatos programok (kézimunka-foglalkozások, dráma előadások, közös szőlős piknik) szervezésére kerül sor. Az osztályok bemutatják a saját kultúrkörük szerint ez időszakban tartott ünnepet.
Karácsony: A legbensőségesebb családi és közösségi ünnep, ahol szintén kapcsolódó programok, az osztályok és kisközösségek műsorai kerülnek bemutatásra. Karácsony előtt hangulatos kézműves vásárt tartunk.
Farsang: Álarcosbál, vidám összejövetel, melyre mind a tanárok csoportja, mind diákok egyes csoportjai előadásokkal, közös alkotásokkal készülnek, s ahol alkalom nyílik arra, hogy a résztvevők megünnepeljék az első félév közös eredményeit.
Rogers Napok: A tanév vége felé szervezett 3 napos programsorozat, melyben a legkülönbözőbb programokon (kiállítások, kézműves foglalkozások, sportversenyek, színi előadások, táncfoglalkozás, egyéb) oszthatják meg és mérhetik össze tudásukat az iskola polgárai.
A Rogers Iskolában minden évben fontos pillanat az új elsősök felvétele. Hosszú folyamat vezet ide. Az ismerkedés során elsősorban azt tekintjük meghatározónak, hogy a család egésze hogyan viszonyul szemléletünkhöz, pedagógiai elképzeléseinkhez.
Felsős diákjaink nagy szerepet vállalnak a lebonyolításban
A hozzánk jelentkező gyerekeket egy mesés, játékos és kézműveskedős délelőttre hívjuk meg. Ilyenkor azt figyeljük, hogyan tudjuk majd őket vezetni, segíteni az iskolai életben, és ők hogyan fognak tudni együttműködni hosszú éveken keresztül. Már régi hagyományunk, hogy ennek a délelőttnek a szervezésében fontos szerepet vállalnak nagyobb diákjaink. Két héttel a felvételi játék előtt pályázatot hirdetünk az iskolában a vállalkozó diákoknak, hogy mivel szeretnék segíteni az óvodások számára fontos délelőttöt. A nap keretjátékát a tanítóink találják ki, de a tornatermi kalandok megvalósítása és a foglalkozások vezetése már a jelentkezők feladata. Ezeken az alkalmakon látjuk, milyen fontos érték az elfogadás, az, hogy a gyerekek megtanuljanak dönteni a saját dolgaikban, átlátni és megszervezni az életüket. Ezek segítségével tudnak olyan remek foglalkozásokat szervezni a kicsiknek, amikre mi mindig büszkék tudunk lenni. Több olyan hetedikes diákunk van, akik harmadikos koruk óta ezeket a szombatokat nem pihenéssel, hanem az óvódásoknak szervezett foglalkozással töltik.
Otthonos hangulatot igyekszünk teremteni
Iskolába menni óriási megterhelés minden gyereknek még akkor is, ha iskolaérett, és már iskolába vágyó kis elsős. A pedagógusok a Rogers Iskolában tudják, hogy nem minden gyerek ugyanakkor lesz kész az iskolára, ezért az első osztályban a tanítók sok mozgást, játékot iktatnak be a tanulás mellett a nap programjába, az óra alatti tevékenységet többször váltogatják, úgy alakítják az órákat, hogy a gyerekek kellő terhelés mellett pihenni is tudjanak. Fontos, hogy a nyitott, érdeklődő kisgyerekek tudásvágya ne múljon el, hanem kiteljesedjen, szeressenek, akarjanak tanulni. A mozgás, a tevékenységen keresztül való tanulás a legfejlesztőbb a 6-7 éveseknek, ezért úgy építjük fel az órákat, hogy ne kelljen az elsősöknek 45 percig egy helyben ülni. Amíg jó idő van, igyekszünk sok foglalkozást az udvaron tartani.
Nálunk nincs házi feladat az első 2 évben, viszont vannak délutáni foglalkozások, ahol a gyerekek a legváltozatosabb képességeiket kibontakoztathatják, a színjátszás, a zenélés, a sport, a különböző képzőművészeti tevékenységek mind ezt szolgálják. Nincs rá szükség, hogy a szülő délután rohanjon a gyerekért és különböző különórákra vigye. Az iskola megadja erre a lehetőséget biztonságos környezetben, mert az érzelmi biztonság nagyon fontos egy iskolában. Otthonos hangulatot igyekszünk teremteni az osztálytermekben, minden terem kicsit más, mert a benne élők: gyerekek és tanítók alakítják olyanra, amiben ők jól érzik magukat. Van, ahol egy nagy kanapé van a sarokban vagy egy szőnyeg ülőpárnákkal, esetleg egy jurta. Az érzelmi biztonság megteremtésének másik eszköze, hogy az osztályok között nagy az összetartás. A nagyok megtanulnak gondoskodni a kicsikről, a kicsik pedig sokat tanulnak a nagyoktól. Itt a Rogersben úgy dolgozunk, hogy az iskolai kötelező anyagon túl, sokszínű és sokszintű, a mindennapok során jól alkalmazható ismerethez jussanak a diákjaink. Olyan iskolát hoztunk létre, ahova a gyerekek szeretnek járni. Reméljük, sok mindenkit viszont látunk majd szeptemberben az induló első osztályban.
Keretjátékunk meséje - 2016 ismerkedő játék
Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren és az Üveghegyen is túl, élt egy Öreg Király, két csodaszép leányával. Egy napon a lányok elindultak sétálni, de a sűrű, sötét rengetegben eltévedtek. Egy sárkány talált rájuk, elvitte őket a Színes erdőbe, és ott tartotta fogva a két királykisasszonyt. Az ő megmentésükre indult útnak bátorsággal, furfanggal és jókedvvel felvértezve egy csapatnyi lovag és tündér. Hosszú és fáradságos úton végül mindenki eljutott a királylányokhoz, kicselezve, és ezzel elüldözve a sárkányt. Hazavezették a lányokat az Öreg Király várába, ahol cserébe a megmentésért mindenféle vigalomban volt részük. Volt ott tánc, lovagcsákó, korona, vicces lufifej , báb, só-liszt gyurma figurák készítése. Aki a nagy mulatozásban elfáradt, a vár egyik csendes zugában pihenhetett, hallgathatott más hősökről mesét, vagy megörökíthette élményeit egy csodaszép rajzban. Végül mindenki fáradtan, de tele élményekkel távozott, reménnyel a szívében, hogy szeptembertől újra visszavárja őt az Öreg Király vára.