A Politechnikummal együttműködve vettünk részt a projektben.
2024 nyarán a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnáziummal együttműködve részt vettünk a Kulturális és Innovációs Minisztérium megbízásából a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő által meghirdetett „Tehetségközelben” pályázaton, amit komplex tehetséggondozó programok támogatására hoztak létre.
A Rogers Iskola Gesztenye osztályának tíz tanulója a tanév során 16 szakköri foglalkozáson, hat kiránduláson és egy háromnapos szakmai táborban vett részt a középiskolás diákokkal és a szervező tanárokkal közösen. A „Víz szerepe a fenntartható életvitelben” projekt célja a kutatáson alapuló szemléletformálás volt, vegyes korosztályú csoportokban, a két iskola tanárainak, mentorainak és külső szakértőinek irányításával.
A szakköri alkalmak három fő témát dolgoztak fel: a víz mint az élet alapja, a víz mint közösségi tér, illetve a víz és a főváros kapcsolata. A diákok érdeklődésük szerint kutatócsoportokhoz csatlakoztak, és a kutatásalapú tanulás módszertanát követve tapasztalták meg, hogyan zajlik egy vizsgálat a tervezéstől a megvalósításig. Az ember és a víz kapcsolatát vizsgálták, adatokat gyűjtöttek, kísérleteket végeztek, laborvizsgálatokban vettek részt, miközben új szempontokat ismertek meg a fenntarthatóság kérdéseiről.
2024. december 9-én Esztergomba, a Duna Múzeumba látogattunk el. A kirándulás során a gyerekek megismerkedhettek a vízzel és más természeti erőforrásokkal való gazdálkodás különböző szempontjaival, valamint a Duna múltbeli és jelenlegi szerepével. A program segített tudatosítani a környezetvédelem, a klímaváltozás és a vízvédelem fontosságát. Az interaktív tárlatvezetés élményszerűen mutatta be a víz mindennapi életünkben betöltött szerepét, felhasználási lehetőségeit és az ember kapcsolatát a vízzel. A diákokat különösen érdekelte a folyószabályozás, a hajózás és a Balaton története, de a legnagyobb sikert a hatalmas, működés közben bemutatott vízgép és a vizes játszószoba aratta.
Január végén körbejártuk a Dél-Pesti Szennyvíztisztító telepet, ahol megismerhettük a növényalapú szennyvíztisztítás módszerét, megnézhettük az ülepítő medencéket, az üvegházat és végig kísérhettük a szennyvíztisztítás folyamatának lépéseit. A kirándulás után a diákok összefoglaló prezentációkat készítettek az újonnan megszerzett ismeretekről.
A keddi szakköri foglalkozások során nemcsak a kutatva tanulás, hanem a közös, aktív élmények is fontos szerepet kaptak. Februárban például a Városligeti Műjégpályán vettünk részt egy csapatépítő korcsolyázáson, amely a víz és az ember kapcsolatát, valamint a közösségi terek jelentőségét is szimbolizálta. A közös mozgás és élmény segített a két iskola diákjai között bizalmat kialakítani, és megalapozta a további közös munkát.
Márciusban két különleges kiránduláson vettünk részt. A „Budapest a vizek városa” elnevezésű vezetett túrán felfedeztük a főváros gyógyfürdőinek történetét, megkóstoltuk a Rudas Ivókút gyógyvizeit, és megtudtuk, hogy Budapesten több mint száz termálvízforrás található. A hónap végén a Szemlő-hegyi-barlang rejtelmeibe pillantottunk be: megcsodáltuk a víz mészkőre gyakorolt hatását, a cseppköveket, a borsókövek kialakulását – és még a barlang „boszorkányával” is találkoztunk.
Május közepén megismerkedtünk a Hunyadi-sziget ökoszisztémájával. Nem is gondoltuk, hogy a Hárosi-öbölben szinte érintetlen ártéri erdőt láthatunk. A Háros-szigetre, a természet védelme érdekében, nem lehet bemenni, ezért a Hunyadi-szigeten vettünk részt egy vezetett sétán.
2025. június elején három aktív és tartalmas napot töltöttünk a Tisza-tó partján, Poroszlón, egy ökotáborban. Az Ökocentrumban a tó élővilágát és kialakulásának történetét ismertük meg, ismerkedtünk a halállománnyal, kishajós kiránduláson fedeztük fel a vízpartot, majd saját szervezésű kenutúrán is kipróbáltuk magunkat. A kutatócsoportok a Tisza-tó vízminőséget vizsgáltak, mikroszkóppal tanulmányozták a vízi élővilágot, és közben a projektbemutatók előkészítésén is dolgoztak. A munka során a diákok rendszerezték és bővítették tudásukat, kipróbálták a szakkörön tanult kutatási módszereket, és közösen értékelték és segítették saját és egymás tevékenységét. A tábor estéit közös beszélgetések, főzések és játékok tették felejthetetlenné és segítettek igazán jó kapcsolatot létrehozni a Rogerses és a Polis diákok között.
A projekt zárásaként június 13-án bemutatóra hívtuk a szülőket és érdeklődőket. Az eseményen közösen gondolkodtunk arról, mit jelent a víz a fenntartható életvitelben, majd a diákok és tanárok röviden megosztották személyes élményeiket. Az élményfilmet követően a kutatócsoportok prezentációi, egy közös kahoot kvíz, végül pedig kötetlen beszélgetés és falatozás zárta a programsorozatot.
Néhány mondat a gyerekek élményeiről:
Nekem nagyon vicces volt, amikor táptalajra kellett különféle helyszínekről begyűjtött vizet rakni. A kísérletben azt vizsgáltuk, hogy milyen baktériumok, gombák vannak pl. az esővízben, vagy a talajvízben. Az a vicces, hogy Danussal egy elhagyott uzsonnás dobozból szereztünk mintát a táptalajba. Nagyon tetszett, amikor először mentünk a Polisokkal kirándulni Esztergomba, ahol meglátogattuk a Duna múzeumot. A vonaton Danussal és Lilivel ültünk és nagyon jól éreztük magunkat. A múzeum után elmentünk ebédelni egy pizzázóba, ami szintén jó móka volt. Egy Polis fiúval beszélgettünk, majd a hazafelé úton beütött a kajakóma. Én ritkán kapok röhögőgörcsöt, de ott akkor a vonaton megtörtént. Nagyon jó volt.
A kutató csoportunkban legtöbbször elhangzott mondat: “Jó, csak döntsük már el!
Nagyon jók voltak a kísérletek, még olyankor is, amikor nem értettem, hogyan működnek. Jó lenne ezeket minél jobban megérteni.
Nagyon szerettem a téli délutánokon a Poliban ücsörögni. Jó volt a légkör.
Szuper volt a Tisza-tavi tábor! Megvizsgáltuk az ivóvizet, a tó vizét és a medence vizét is több szempontból.
Szerettem a februári korcsolyázást. Meglepő, milyen kemény tud lenni a fagyott víz.
Nagyon izgalmas volt, amikor a Szemlőhegyi barlangban teljes sötétségben hallgattuk a csendet.
Az ivókút látogatáson furcsa ízű forrásvizeket kóstoltunk. Volt ami ízlett, de nem lesz a kedvencem.
Nekem a legjobb élmény az a délutáni szakkör volt, amikor mindenféle méréseket végeztünk -például a ph érték hogyan reagál a cinkre, káposztalére- különböző folyadékokban.
Nekem minden program tetszett, különösen a Hunyadi szigetes kirándulás, mert nagyon érdekes információkat tudtunk meg, de a polis szakköri alkalmak is nagyon jól voltak, mert mindig érdekes kísérleteket csináltunk.